الأربعاء، 3 ديسمبر 2008

تعلم واعلم

تعلم واعلم



تعلم واعلم انا سنفترق
تعلم ان قلبي يحترق
تعلم انا اتفقنا على كل شيئ لكن الزمان ابى ان نتفق
لا تغضب نعم سنفترق
قلبك خلي وانا قلبي يحترق
يافرح قلبي ابى ان يطول
قولي واقول
ان كان عندك من حلول

انت كنت ترغب في نسيان ما مضي من العمربيننا
انسى السنين
نذوب في حب وحنين
هناك سر للحكايه
تعلم واعلم
لا شيئ سوا النهايه
وقد قربنا من النهايه
تعلم وأعلم
ان كنت تملك من حلول
ان كنت ترغب ان نتفق
وإلا فسوف نفترق
ارجوك لا تغضب فقلبك خلي
وانا قلبي يحترق
ايها الحب
يا دنيانا الجديده
يا أجمل ابيات القصيده
ان كانت لم تكفيك الجراح
انزف لك جروحاً جديده
وان كان شعري قصر
فالتنسى الحكايا انسى القصيده
يا احلى ايام العمر
كثر الكلام نثر

هباءً

لا يفيد وانا لم يبقى عندي صبر
مع حرجاُ يزيد
اشعر انك تأبى ان نفترق
أرجوك
ارجوك لا تغضب فقلبك خلي
وانا قلبي يحترق

هناك 9 تعليقات:

غروب يقول...

مروه انا جايه الاول اسجل اعجابي الشديد بشكل المدونه والحاجات اللى انتى عملاها فيها بجد شكلها عسول اوى

اما بالنسبه للكلام فعايز شويه وقت اقراه كله

اعطينى بس شويه وقت لما ارجع من برا يا جميل

يلا سلام دلوقتى

وكل سنه وانتى طيبه يا قمر

غروب

my dream يقول...

غروب
نورتي المدونه وانا في انتظار تعليقك على الكلام
مع حبي
مروه

Rzalp يقول...

هى متوسطة التقسسم
ملاحظاتى عليها
انها تحتوى على كلمات فصحى قوية وكلمات عامية
وهذا يجوز فى الشعر المسمى الحلمنتيشى
وبرع فيه صلاح جاهين
ولكن هنا الوضع مختلف
يجب استبال الالفاظ العامية بأخرى فصحى
وهناك بعض الجمل يجب استبدال كلماتها لأنها ضعيفة تضعف من النص
وبعض الكلمات بمثابة حشو
بمنعى انك لو حذفتها لم تشعر بتغيير فى المعنى المراد
كل هذا يزيد من حلاوة وقوة النص
فى النهاية ابدعتى وبالتوفيق
تحياتى

my dream يقول...

Rzalp
استاذي الفاضل اشكرك على تعليقك ونقدك

حاولت البحث عن الالفاظ العاميه لغيرها لكنها استعصت على
اما الحشو فقد شعرت به وارجو ان اكون قد ازلته في انتظار ارشداتك وكره اخرى شكرا على الزياره والنصيحه
مع وافر احترامي
مروه

mahasen saber يقول...

اولا المدونه ناعمه وجميله جدا
وكلماتك منتهى السلاسه والجمال

ثانيا انا لسه شايفه تعليقك عندى فى المدونه وانا فعلا اتشرفت بزيارتك وسعدت بيها جدا
وكفايه ان زيارتك عرفتنى بيكى وبمدونتك
شكرا يا مروه على ذوقك ورقتك
وكرم اخلاقك

وكل عيد وانتى وكل احبابك بالف خير وسلام
وبجد نورتينى واسعدتينى

my dream يقول...

يأهلا يأهلا
ام عبد الرحمن نورة المدونه بتعتي
انت الارق والاجمل
وعيد سعيد علينا وعلى المسلمين بخير شرفتني زيارتك يامحاسن وان ساء الله تدوم
مع حبي
مروه

mahasen saber يقول...

يا حبيبتى ربنا يسعد ايامك
وربنا يجعل ايامك كلها اعياد

وعيد سعيد عليكى
وعلى كل من تحبين يا مروه

غروب يقول...

مروه يا قمر

كل سنه وانتى طيبه

مدونتك حلوه اوى والكلام حلو اوى

ان شاء الله اتابعك دايما

dina يقول...

كلمات رائعه معبره